Как да заредите и експлоатирате литиево-полимерна/литиево-йонна батерия?
В съвременните джаджи се поставят литиеви полимерни батерии. Този вид батерии се появиха не отдавна. По дизайна им и използваните материали подобряват се наблюдават подобрения.
Литиево йонни и литиево полимерни батерии са широко използвани във всички лаптопи, таблети и смартфони. Те се използват широко и при направата на играчки и радиоуправляеми технологии. С появата им се появяват и редица въпроси, относно това как да се зарежда, експлоатира и правилно съхранява една батерия.
Предвид обема на подобна тема, решихме да отделим и подобаващо място:
Съдържание на статията
1 Характеристики батерии литиево йонни и литиево полимерни батерии
2 Как да се зареждат и поддържат батерии литиево йонни и литиево полимерни?
3 Какво трябва да помнят потребителите, когато зареждат батерията?
4 Допълнителни въпроси
Характеристики на литиевите полимерни батерии
Този тип литиева батерия е разработена в резултат подобряване дизайна и функционирането на литиево-йонните батерии. Последният използва течен електролит, което причинява редица проблеми по време на работа. В резултат на това експертите са разработили литиеви полимерни батерии, които имат подобен принцип на работа, но малко по-различен дизайн и различен електролит.
Литиева полимерна батерия
В батериите Li─Pol се използва сух електролит, който е твърд полимер. Изглежда като пластмасов филм. Структурата на полимера е такава, че не провежда ток. Той обаче не пречи на обмена на йони, което предполага движението на заредени йони, през него. Тоест, този полимерен материал действа като електролит, непроводим ток на сепаратора между електродите. В допълнение, в съвременните проби от литиеви полимерни батерии се добавя гелообразен електролит с литиеви йони.
Остава само да добавим, че литиевите полимерни батерии могат да бъдат направени с малка дебелина (до 1 мм) и почти всякаква форма. Освен това вместо стоманен или алуминиев калъф се използва фолио. В повечето от тях винаги има контролер за зареждане и разреждане на акумулаторната клетка.
Как да се зареждат и поддържат батерии литиево йонни и литиево полимерни?
Тук важното е, че литиево-полимерната батерия трябва да има напрежение в определен диапазон, през целия си живот. Тези граници в повечето случаи е между 2.7 и 4.2 волта. Тези стойности съответстват на минималната такса и максималната.
Важен е и капацитетът на батерията. Количеството акумулирана енергия, която той дава, е напълно разредена с абсолютна заплащане. Често тези батерии на горния праг на напрежение и се ограничава до 4,1 V. В този случай, капацитетът е леко намален, но увеличава живота на батерията. Всъщност за батериите Li─Pol граничните условия (пълно зареждане и разреждане) са вредни. Това се обяснява с факта, че в това състояние литиевите йони са максимално вградени в кристалната решетка на катода или анода. Да бъде в такива граници, дори за кратко време, това е опасно и се отразява негативно на живота им.
Може постигнете максималния живот на литиево-полимерната батерия, като поддържате нивото на заряд на 40-60 процента. Често акумулаторните батерии в продажба имат приблизително същото ниво на зареждане. Тези граници могат да бъдат контролирани от потребителя, а минималното и максималното зареждане на батерията се контролира от специална платка. Нарича се контролер за зареждане и заряд.
Понякога е по-добре да зареждате батерията, без да чакате пълно разреждане. При 80% зареждане може напълно да го изключите от адаптера.
Какво трябва да помнят потребителите, когато зареждат батерията?
Потребителя трябва да следва няколко прости правила за работа с батерии литиево йонни и литиево полимерни:
Не зареждайте батерията до минимум. Особено не се препоръчва да изчакате, докато телефонът, таблетът и др. устройство се изключат. Ако това се случи, незабавно поставете батерията на заряд;
Не се притеснявайте и да правите-често зареждане. Тоест, използвайте контакта по всяко време. Ако литиевата батерия не е напълно заредена, честото зареждане не я уврежда. Може, например, да ползвате лаптоп за зареждане. За целта просто го включете в USB порт. Може, също така леко да презаредите батерията от запалката за автомобили в колата, ако има подходящ адаптер. И не се притеснявайте, ако не презареждат на батериите до края. Напротив, това е най-добрият режим за литиево йонни и литиево полимерни батерии;
Презареждането може да възникне, дори при нормална работа на контролера. Причината може да е покачване в температурата. Така, например батерията може да е изцяло заредена и контролерът изключен от зареждането. Ако продължите да зареждате устройството, може леко да загрее. В резултат, батерията ще се нагрее. Заедно с температурата се повишава и зареждането на батерията. Това не допринася покачване експлоатационния живот на литиево-полимерната батерия;
В идеален случай, зареждането на батерията трябва да е на 50 процента. В реални условия е трудно. Но да се поддържа заряд в диапазона от 30 до 80 процента е съвсем реалистично.
Допълнителни въпроси
В заключение си струва да отбележим още няколко точки:
Литиевите полимерни батерии нямат „ефект на паметта“ като Ni─Cd и Ni─MH . Следователно, да ги тренирате с разряд заряд няма смисъл. За тях е възможно да се извършва периодично калибриране (на всеки 2-3 месеца пълно зареждане) и това е достатъчно;
Както всяка литиева батерия, литиево полимерни лошо понася охлаждането до минусови температури. Естествено, това не се отнася за онези моменти, когато сте навън с телефона в студа и говорите. В този случай той просто няма време да се охлади;
Когато подменяте литиево-полимерна батерия в устройството си, купете батерия от същия тип със същите характеристики (напрежение, конектор, тип и така нататък).
Източник: http://www.anchev.soupvolov.com/informacia/baterii.html