Вече няколко водещи онлайн корпорации, сред които Google, Facebook и Amazon обмислят планове за предоставяне на интернет чрез изпращане на сателити в орбита. Google дори закупиха сериозен дял в компанията Space X на Илън Мъск, за да участват в неговия проект за спътникова система Starlink. Почти всички големи играчи в онлайн сегмента имат поне принципен интерес към този сегмент.
Проблемът е, че това би пренаселило околоземната орбита със сателити. Традиционните спътникови съзвездия като Inmarsat, Intelsat, Intersputnik или Globalstar разполагат с десетки апарати в космоса. Подобен е и броят на тези в системите за позициониране като американската GPS, руската ГЛОНАСС и европейската Galileo. Показателно е, че когато бяха обявени плановете за създаване на системата Iridium с 60 спътника, това се считаше за огромен брой.
За сравнение Starlink на Space X ще разполага с няколко хиляди сателити в орбита. А онлайн корпорацията Amazon току що получи разрешение от американските регулаторни органи да създаде в космоса свое спътниково съзвездие, което също ще разполага с над 3200 апарата.
Нейната система Kuiper ще бъде изцяло обезпечена с парите на Джеф Безос – основател на Amazon, както и с технологията за достигане до орбита на друга негова компания – частното космическо дружество Blue Origin. Това означава, че вероятно ще видим нейната реализация сравнително скоро.
Проблемът е, че дори само планираните спътници на системата Kuiper ще са повече от всички апарати, които към момента са в орбита. Това започна сериозно да тревожи астрономите, които вече виждат негативните последствия върху работата си от наличието на първите няколко десетки сателита на Starlink.
Редица водещи астрономи изразиха безпокойството си от тези проекти и посочиха, че те се създават без никаква регулация и без никакви предписания от държавни органи, като изобщо не се взима предвид, че ще пречат на наземната астрономия. Няма и регулатор в тази област. А няколкото случая на „фотобомби“ върху астрономически снимки от страна на сателити на Мъск, показва, че проблемът е реален.